פוקרלנד - איזי גיים - פרק 1 - סיבות להמר | פוקרלנד
 
  • איזי גיים - פרק 1 - סיבות להמר


    אני מקווה שאתה מוכן לזה, כי אנחנו עומדים להגדיר את קיום הפוקר שלנו כולו. זאת מילה פשוטה: למה? שחקנים חלשים אף פעם לא מטילים ספק בהחלטותיהם. שחקנים בינוניים מתחילים לשאול את עצמם "למה" אבל יש להם תשובות לחלוטין לא מספקות. כאשר אני מאמן תלמידים, זה אחד הדברים הראשונים שאני רואה שדרושים תיקון. תלמיד עושה הימור, ואני שואל אותו למה הוא מהמר. תשובות נפוצות כוללות: "אני די בטוח שיש לי את היד הכי טובה," "אני משיג אינפורמציה כדי לדעת איפה אני עומד," או "אני מהמר להגן על היד שלי." הבעיה היא שאלה לא סיבות להמר. דברים כמו אינפורמציה או הגנה עשויים להיות תגובות נלוות של הימור, אבל אינם סיבות. אז מה הסיבות להימור? יש שלוש בלבד. על מנת להצדיק הימור או רייז בכל זמן, נצטרך להסתמך על שלוש סיבות אלו (ושלוש אלו בלבד.) נעסוק בשתי הראשונות קודם:

    1) ואליו - זה מוגדר כהימור על מנת לקבל השוואה (או העלאה) מיד פחות טובה. הימור רק בגלל שכנראה יש לך את היד הכי טובה אינו מספיק להימור לואליו.

    2) בלוף - זה מוגדר כהימור על מנת לגרום ליד טובה יותר לקפל. הימור רק בגלל שאינך יכול לנצח בדרך אחרת אינו מספיק להימור כבלוף.

    שני אלה די פשוטים. הם נסמכים על טעויות שיריבינו עושים – או משווים יותר מדי או מקפלים יותר מדי. זהו הטבע האנושי להשוות יותר מדי. אנחנו יצורים סקרנים ואנחנו רוצים לראות מה הבחור האחר מחזיק. מה יהיה הקלף בטרן. אם נפגע בפלאש בריבר או לא.
    אנחנו נוטים יותר לעשות את הטעות של להשוות יותר מדי מאשר את הטעות של לקפל יותר מדי.
    לכן, סיבה מספר 1 להימור תהיה דומיננטית בהימורים שלנו. הימורי ערך הם, היו ולעולם יהיו הדרך הטובה ביותר לעשות כסף. במשחק מיקרו-סטייקס, נניח $25nl, כמעט כולם בשולחן ישוו בתדירות אבסורדית גבוהה, כך שסיבה מספר 2 להימור נהיית פחות או יותר חסרת שימוש. ב$5000nl, כמעט כולם בשולחן יהיו מספיק טובים כדי להימנע מלשלם הימורי ערך לעיתים קרובות מדי, ולכן סיבה מספר 1 תקטן בשימושה וסיבה מספר 2 תיעשה יותר חשובה. באופן כללי, עם זאת, אפילו הקבועים במשחקי ההיי-סטייקס יותר מועדים לעשות השוואות רעות מאשר פולדים רעים ככלל אצבע.
    אז מה לגבי הימור המשך? נניח שעשינו רייז עם KQo בכפתור, והביג בליינד (שחקן משוחרר ופאסיבי שלא יקפל אף זוג בפלופ) משווה לנו. הפלופ מגיע A75r. הוא עושה צ'ק אלינו. זהו הימור סטנדרטי מאוד. למה?
    המממ. אנחנו לא יכולים לקבל השוואה מיד פחות טובה (QJ לא נשארת איתנו לטרן). אפילו יד כמו 86 היא בערך בהטלת מטבע נגדנו במושגי אקוויטי. אז איננו יכולים להמר לואליו. דבקים בהנחה שלנו שהוא לא מקפל אף זוג, אף איננו יכולים להמר כבלוף כי יש לנו את היד הכי טובה האפשרית שאיננה זוג. עם זאת אנחנו עדיין מהמרים. למה?

    3) מקסום כסף מת - זה מוגדר כגרימה ליריב לקפל, בין אם היד שלו טובה יותר או לא, ואיסוף הכסף בקופה.
    זה בבירור יותר מתוחכם מסיבות מספר 1 או 2. מה גורם לסיבה המסתורית הזו לעבוד?
    א) אנחנו גורמים לו לקפל את חלק האקוויטי שלו בקופה. על הפלופ של A75 כשלנו KQ, אם היריב מחזיק JT, לשישה האאוטים שלו עדיין יש כמות נכבדה של אקוויטי להשתפר. לגרום לו לקפל את חלקו באקוויטי זה טוב (מצב אחד יוצא דופן יהיה אם הנבל עשוי לבלף והיד שלנו חזקה מספיק להשוות בלוף פוטנציאלי. על הלוח הזה של A75, אם נעשה צ'ק מאחורה בפלופ, נבל עשוי לעשות צ'ק לכל סוגי ידי-האוויר שלו ולהמר את כל ידי הזוג או טוב יותר. לכן, נבל כנראה לא יבלף והיד שלנו לא חזקה מספיק כדי להיות תופסת בלופים, אז אנחנו לא יכולים לעשות צ'ק מאחורה. עוד על הנושא הזה אחר כך בחלק הקרוי "תיאוריית שואודאון.")
    ב) הכסף המת יותר ממפצה על הפעמים שמשווים לנו ואנחנו מפסידים. שיחקתי בשולחן היי-סטייקס עם שחקן מאוד מפורסם, LAG באופן קיצוני בשם קול (Cole). הוא היה בCO ועמוק, מכוסה ע"י הכפתור. קול העלה, הכפתור עשה הימור שלישי, הוא הימור רביעי, הכפתור הימור חמישי והוא דחף אול-אין. הכפתור קיפל וקול הראה T9o. קול מן הסתם לא העלה אול-אין לואליו (קשה לקבל השוואה מתשע גבוה). הוא אף לא יכול היה להיות בטוח בעצמו שיגרום לכפתור לקפל משהו טוב, מכיוון שקול ידוע בהיותו LAG – אף אחד לא מקפל שום דבר טוב לקול. אבל עדיין הוא העלה. למה? אחרי שהכפתור עשה הימור חמישי, יש טונה של כסף מת בקופה. מספיק לקול שהכפתור יקפל באחוז קטן יחסית כדי להפוך את הדחיפה לנכונה.
    ככל שהמשחקים נהיים יותר אגרסיביים, יותר שחקנים מבלפים ושמים כסף פנימה עם ידיים חלשות יותר. זה מסתכם לנוכחות של יותר כסף מת בקופה. במשחקי סמול-סטייקס, הימור המשך עשוי להיות הגבול של סיבה מספר שלוש להימור (כמו עם KQ על לוח של A75). זה בגלל שאנשים לעיתים נדירות מרחיקים לכת ועושה מהלכים בלי סוג של יד. בסטייקס גבוהים יותר, משחקים אגרסיביים יותר, תצטרך למקסם את הכסף המת אם אתה רוצה להראות רווח.

    בנוסף, סיבה מספר 3 לעיתים רחוקות (ייתכן אף פעם) סיבה עיקרית להימור. בדרך כלל זה נעשה כסיבה נלוות לסיבות מספר 1 ו2. למשל, נגיד שיש לנו נאט-פלאש-דרו על בורד של Ts8s4cKc ואנחנו מחליטים להמר את הטרן. ובכן, אנחנו מהמרים בשל סיבה מספר 2, מקווים שהוא יקפל יד כמו JT או A8. עשויה להיות לו יד חלשה יותר, כמו פלאש-דרו פחות טוב, שאנחנו לאו דווקא רוצים שהוא יקפל. עם זאת, העובדה שיש כסף בקופה, ואנחנו עשויים לגרום לו לקפל יד כמו JT משמעה שזה לא כל כך רע שהוא יקפל יד פחות טובה. דוגמה נוספת עשויה להיות סיטואציה בה יש לנו KT והלוח הוא Ts7s5cJc. הימור נוסף עשוי להיות קצת צר מדי (הסבר נוסף על כך בחלק שכותרתו "גדלי הימור וערך דק"). עם זאת, לגרום לו לקפל סטרייט דרואז, פלאש דרואז, ופלואטס רנדומליים זה טוב לנו, במיוחד אם אנחנו חושבים שהוא בדרך כלל לוקח קלף חינם עם הדרואז שלו אם אנחנו עושים צ'ק.
    באופן כללי, כסף מת מפצה על ה"צרות" (מלשון: "צר") של או סיבה מספר 1 או סיבה מספר 2. למשל, בלוף עשוי להיות צר מדי (כלומר נבל משווה לנו לעיתים קרובות מדי) כשהקופה היא 50bb. עם זאת, אילו הקופה הייתה 100bb, לבלוף יש יותר ערך כיוון שיש יותר כסף מת ליצור. באופן דומה, הימור ערך דק עשוי להיות דק מדי עם גודל קופה קטן, אבל עם קופה גדולה הכסף המת מפצה. במובן הזה, אנחנו תמיד מהמרים לסיבה מספר 1 או סיבה מספר 2, אבל סיבה מספר 3 תמיד מעורבת. אפילו כאשר אנחנו מעלים לפני הפלופ, אנחנו או מעלים כבלוף או לואליו, אבל ההעלאה שלנו מפוצה ע"י כסף מת – כסף מת שאנחנו מכנים "הבליינדים."

    אז מה לגבי הגנה? זאת לא סיבה להמר?
    התשובה היא לא – הגנה היא תוצאה של הימור. נגיד שהיד שלנו היא מלכות אדומות על לוח של QsTs9c. אנחנו מהמרים לואליו – יש הרבה ידיים פחות טובות שיכולות להשוות או לעשות רייז. העובדה שאנחנו גובים מדרואז ו"מגנים" היא נחמדה, אבל היא לא ממש הסיבה הראשונה להימור שלנו. עתה נגיד שאנחנו מחזיקים 6h6d על לוח של Qh9h3c. אנחנו יכולים להמר שם כדי לאסוף כסף מת, אבל אנחנו לא ממש "מגנים". רוב הדרואז הם או 50/50 נגדנו או פייבוריטים משמעותיים (AhJh עולה לראש). מוסר ההשכל של הסיפור הוא שכאשר יש לנו סט מלכות, היד שלנו זקוקה להגנה, אבל בראש ובראשונה היא זקוקה לואליו. כאשר יש לנו זוג שישיות, היד שלנו לא באמת זקוקה להגנה בגלל שהיא לא מאוד חזקה. כל מה שיש לנו הוא זוג שישיוית. זה נראה די טיפשי להגן על עצמנו מפני AhJh כשAhJh פייבוריט עלינו. במקום זאת, אנחנו עשויים להמר 66 על לוח של Qh9h3c כבלוף דק (נגד ידיים כמו 77 או 88) או כואליו דק (נגד יד כמו Ah4h), אבל הכי הרבה כדי לאסוף כסף מת נגד יד כמו AcTc שתקפל את ששת האאוטים שלה בפלופ.

    מה לגבי מידע? נגיד שיש לנו QJ על לוח של QT5r נגד שחקן מאוד לוס-פאסיב. אנחנו מהמרים לואליו. אם הוא משווה, יש לנו את המידע שהיד שלנו היא כנראה הכי טובה ואנחנו יכולים להמשיך להמר לואליו. אם הוא מעלה, יש לנו את המידע שהיד שלנו היא מאחורי הטווח שלו ועלינו לקפל. עם זאת, ההימור עדיין טוב אפילו אם זה קורה, בגלל שהוא היה לואליו. הבעיה העיקרית עם הימור לצורך מידע מתרחשת כאשר מישהו מהמר יד כמו KK על לוח של A22. ובכן, כל פעם שמשווים לנו אנחנו מאחורה, אז אנחנו מפסידים כסף (עוד על זה בהמשך). כל זמן שהוא מקפל היינו מלפנים. הוא משחק מושלם. ואם הוא לא עושה טעויות, אנחנו לא עושים כסף. אם אנחנו מהמרים למידע במקום לאחת משלוש הסיבות האחרות, אנחנו בדרך כלל מבודדים עצמנו עם ידיים טובות יותר ומקפלים החוצה ידיים פחות טובות. בקצרה, אנחנו עושים טעויות ויריבנו לא. וזה רע.

    עם זאת, הבה נבחן את דוגמת הKK על A22 שוב. נתחיל עם שתי הנחות: 1) אם אנחנו מהמרים, נבל אף פעם לא משווה עם ידיים פחות טובות, ו2) אם אנחנו עושים צ'ק, נבל אף פעם לא מבלף. במקרה הזה, זה עדיין יכול להיות נכון להמר כדי לאסוף כסף מת. נגיד שנבל מחזיק יד כמו 44. אם הוא אף פעם לא מבלף כשאנחנו עושים צ'ק, אנחנו פשוט נותנים לו יחס מושלם לתפוס את ה4 שלו. אז, הימור כדי לגרום ל44 לקפל שם זה דבר טוב, בגלל שאנחנו גורמים לו לקפל את חלקו באקוויטי במצב בו הוא רק שם כסף בקופה כאשר הוא מהמר לואליו. ברור, שתי ההנחות הללו אף פעם לא כל כך קונקרטיות – לפעמים אנחנו יכולים להמר KK לואליו על לוח של A22 נגד זוגות קטנים יותר, ולפעמים נבל יבלף אותנו כמו משוגע אם נעשה צ'ק. אבל, אנחנו צריכים להישאר מודעים לכסף המת כי זה חל על מצבים מן הסוג הזה.
    אז עכשיו יש לנו את שלוש הסיבות. כל זמן שאתה מהמר, שאל את עצמך, "למה אני מהמר?" ברגע שאתה מבין שיש רק שלוש תשובות, פוקר יהיה לפתע הרבה יותר הגיוני.

    תורגם ע"י דניאל פורת.